W bieżącym roku szkolnym 20 uczniów z klas IV – VII uczestniczyło w projekcie matematycznym „Matematyczne być, albo nie być”, wspólnie z 30 uczniami ze Szkoły Podstawowej w Łękawicy. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli z zajęciach prowadzonych przez p. Annę Makowiec w wymiarze dwóch godzin tygodniowo (klasa IV z V i klasa VI z VII). Projekt zakładał popularyzacje matematyki wśród młodych ludzi i pokazanie im, że matematyka to super przygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność.
27 września 2017r. uczestnicy projektu matematycznego z Ładnej i Łękawicy wzięli udział w wycieczce do Ogrodu Doświadczeń im. S. Lema w Krakowie. Podczas zwiedzania parku edukacyjnego uczniowie mieli okazję zapoznać się z ekspozycjami przybliżającymi prawa fizyki i nie tylko. Wycieczka dostarczyła ciekawych, zaskakujących i naukowych wrażeń.
W czasie spotkań na zajęciach matematycznych uczniowie zapoznali się z ciekawymi zagadnieniami matematycznymi. Jednym z nich było pojęcie budżetu domowego i innych haseł z nim związanych. Uczniowie zapoznali się z kolejnymi etapami tworzenia budżetu, następnie wcielali się w role rodziców i na podstawie rachunków obliczali koszty miesięczne jakie ponosi przeciętna rodzina. Zdobyte umiejętności wykorzystywali również w pracy z komputerem, planując swój budżet w programie Excel.
Na zajęciach ćwiczyli sprawność rachunkową, poprzez rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem porównywania różnicowego i ilorazowego, przeliczali jednostki długości i masy. Wszystkie te działania oscylowały wokół tematu „Mama, tata, liczba i ja”.
Uczniowie klas starszych nakręcili również krótki filmik, w których zachęcali swoich młodszych kolegów do zakładania konta bankowego i mądrego oszczędzania.
W czasie zajęć uczniowie tworzyli gry planszowe: przygodowe, strategiczne, logiczne i ekonomiczne. Następnie testowali swoje gry, pracując w grupach. Był to kolejny przykład na to, że gry mogą być doskonałym narzędziem edukacyjnym, a jednocześnie doskonałym sposobem na spędzanie czasu nie tylko w grupie rówieśniczej, ale także wspólnie z rodziną.
Doskonałą okazją do wspólnej zabawy i rywalizacji była gra w statki. Okazało się, że nie wszyscy uczniowie znali jej zasady. Gra w statki wymagała umiejętności logicznego i strategicznego myślenia, i mimo doby komputerów i Internetu zainteresowała naszych uczniów.
Zajęcia matematyczne oprócz zdolności matematycznych rozwijały również zdolności plastyczne. W tym celu uczestnicy projektu tworzyli kolorowe gry i rebusy matematyczne, układali krzyżówki matematyczne dla młodszych kolegów, a także kolorowali matematyczne malowanki.
Uczennice klasy VII wzięły udział w konkursie „Matematyka w przyrodzie”. Matematycznym okiem spoglądały na otaczającą nas przyrodę, w której zauważały figury, własności i zależności matematyczne.
Na zajęciach grudniowych przeprowadzono rozgrywki matematyczne, które polegały na prawidłowym ułożeniu tangramów, układaniu domina matematycznego, rozwiązaniu krzyżówki matematycznej, rozwiązaniu łamigłówek matematycznych tj. przekładanie zapałki, uzupełnienie sudoku. Zwyciężczynią została Gabrysia Barnaś z kl. V, II miejsce zajął Kamil Urjasz, natomiast III – Bartosz Prokop.
Jednym z etapów projektu było również przeprowadzenie szkolnego etapu konkursu na najciekawszą grę planszową matematyczną. Uczniowie wykonali w sumie 6 ciekawych i interesujących gier planszowych wspólnie z rodzicami, a do etapu gminnego zakwalifikowano 2 najciekawsze i najbardziej poprawne pod kątem matematycznym gry. Okazało się, że miejsce I zajął uczeń klasy VI Michał Skalny, natomiast wyróżnienie uzyskała uczennica klasy VII Zuzanna Zając.